Followers

epilog KEMBARA BUMI KENYALANG : 1st day

**entri kali ni mengenai pengalaman aku dan
anuar, timbalan presiden II kolej KUAZ UM
mengikuti program KEMBARA KEPIMPINAN IPT 2009
bertempat di UNIMAS SARAWAK
pada 1 disember 2009
sehingga 12 disember 2009**

SARAWAK CLUB,RAKAN BARU & UNIMAS

Tarikh : 1 Disember 2009 (Selasa)

Penerbangan kami dari Kuala Lumpur ke Kuching Sarawak pada jam 4.20 petang. Kami bertolak ke LCCT Sepang kira-kira jam 1 tengahari menaiki kenderaan yang disediakan oleh pejabat HEPA. Setibanya di LCCT Sepang, kami terus ke kaunter masuk dan menyelesaikan urusan tiket dan bagasi. Sejurus kemudian, pada jam 4.30 petang, kami meninggalkan bumi Semenanjung Malaysia dengan pesawat Air Asia AK5212 iaitu penerbangan terus ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching. Ketika dalam perjalanan, perasaan kami sangat teruja dan berdebar. Kami berdoa agar niat dan perjalanan kami ini dirahmati Tuhan.
Dengan faktor cuaca yang baik, perjalanan udara yang mengambil masa 1 jam 45 minit ini terlalu singkat. Ini kerana, sepanjang perjalanan, kami dapat melihat pemandangan udara yang cukup indah dan menarik. Tetapi, sejurus pesawat memasuki zon Bumi Kenyalang, cuaca berubah. Hujan lebat meyambut kehadiran kami di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching. Namun begitu, bibit-bibit senyuman yang dilemparkan oleh beberapa mahasiswa UNIMAS di luar pintu ketibaan kepada kami, sangat dihargai dan terharu. Kami diberitahu sedikit makluman mengenai acara seterusnya iaitu Majlis Makan Malam & Perasmian program di Sarawak Club pada jam 830 malam.
Usai membersihkan diri, kami (termasuk mahasiswa daripada pelbagai IPT dari semenanjung) terus bertolak ke Sarawak Club. Sarawak Club merupakan tempat yang acapkali menjadi pilihan untuk para pemimpin-pemimpin negeri Sarawak dan ahli korporat berkumpul dan bertegur sapa. Majlis perasmian program telah disempurnakan oleh Timbalan Naib Canselor UNIMAS. Para hadirin disajikan makanan masakan cina dan persembahan kebudayaan oleh mahasiswa UNIMAS. Pertemuan kali pertama membuatkan ada dikalangan kami yang tersipu malu dan kekok untuk bual bicara dan berkongsi cerita. Majlis tamat kira-kira jam 1100 malam dan diakhiri dengan taklimat ringkas oleh pihak urusetia program.
Kami bertolak pulang ke tempat penginapan iaitu di Kolej Cempaka UNIMAS. Kolej Cempaka merupakan kolej terbaru di kampus induk UNIMAS ini. Rekabentuk moden dan berkonsepkan apartment membuatkan kolej ini berada di kelas yang tersendiri berbanding kolej-kolej yang lain.

Rumusan :

Hari pertama menjejakkan kaki di Bumi Sarawak begitu mengujakan kami. Kemajuan modenisasi bandaraya Kuching membuatkan kami tidak berasa asing dan janggal malah merasakan seperti kami berada di bandaraya Kuala Lumpur pula. Sarawak kini bukan sama seperti Sarawak Dulu.
Sarawak Club, kawan baru & UNIMAS. Pengalaman hari pertama yang tidak mungkin kami lupakan. Di Sarawak Club menjadi medan saksi perhimpunan pemimpin-pemimpin tertinggi 24 IPT, politeknik, kolej komuniti di seluruh negara. Cukup mengujakan. Jika sebelum majlis ada antara kami malu- malu kucing untuk bertegur sapa, namun pada akhir majlis, kami sudah tidak malu bertegur sapa. Malah, ada yang terlebih gelak ketawa. Begitu cepat ukhwah(perhubungan) antara kami terbina. Jelas disini, komunikasi merupakan kemahiran yang sangat penting dalam aspek pembinaan perhubungan dan penyatuan di antara satu sama lain. Terima kasih UNIMAS kerana menyatukan kami.