Followers

epilog KEMBARA BUMI KENYALANG : 2nd day

kampung budaya negeri sarawak

kampung boyan (belakang tuh gunung santubong)

muzium kucing DBKU

Kompleks DUN negeri Sarawak

Kampung Budaya>Kg Boyan>Muzium Kucing>DUN Sarawak

Tarikh : 2 Disember 2009 (Rabu)

Seawal jam 550 pagi kami dikejut bangun agar dapat bersama-sama menunaikan solat subuh berjemaah. Dan kira-kira jam 650 pagi, kami berkumpul di dataran kolej cempaka untuk taklimat aktiviti program dan sarapan pagi. Antara aktiviti kami hari ini adalah lawatan ke Kampung Budaya negeri Sarawak, Makan tengahari di tebing sungai Kampung Boyan, lawatan ke Muzium Kucing, lawatan ke Kompleks DUN Sarawak dan pada sesi malam, akan diadakan aktiviti Ice-breaking.

Kehadiran kami di Kampung Budaya disambut mesra oleh petugas disana. Terdapat 7 buah rumah di sekitar Kampung Budaya antaranya adalah Rumah Melayu, Rumah Cina, Rumah Panjang Melanau, Rumah Panjang Orang Ulu, Rumah Panjang Iban dan Pondok Penan. Setiap rumah ini mempunyai ciri-ciri rekabentuk tersendiri dan begitu unik. Setiap rekabentuk ini mempunya ceritanya yang tersendiri. Hiasan dalaman rumah-rumah ini juga menunjukkan kehidupan sebenar kaum-kaum etnik di Bumi Kenyalang ini. Pendedahan yang jelas disertakan penerangan yang terperinci oleh ‘tuan rumah’ ataupun petugas rumah masing-masing membolehkan kami menambah ilmu pengetahuan dan memahami kehidupan sosio-budaya etnik di negeri ini.

Setelah selesai mengunjungi ketujuh-tujuh buah rumah, kami berkumpul di Dewan Teater untuk menyaksikan persembahan kebudayaan mengikut etnik masing-masing. Persembahan yang disajikan kepada kami cukup menghiburkan. Gerak geri yang tertib dan lemah gemalai oleh para penari membuatkan penonton yang memenuhi dewan tersebut terpaku dan fokus menyaksikan persembahan mereka diatas pentas. Iringan irama muzik yang unik tetapi tidak membosankan jelas merupakan ‘perasa’ tambahan dalam persembahan yang dipersembahkan kepada kami. Sebelum persembahan berakhir, para penonton termasuk kami diajak naik ke pentas dan menari bersama-sama. Cukup menghiburkan.

Selepas Kampung Budaya, bas yang membawa kami menuju ke Kampung Boyan iaitu sebuah perkampungan melayu yang tidak jauh daripada Kampung Budaya. Apa yang menarik, kampung ini berlatarbelakangkan Gunung Santubong iaitu antara gunung yang menjadi kebanggaan penduduk setempat. Kami makan tengahari di tebing Sungai Kampung Boyan dan menunaikan solat di masjid kampung tersebut juga sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi berikutnya.

Destinasi seterusnya ialah ke Muzium Kucing yang terletak di tingkat bawah bangunan Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU). Muzium ini cukup menarik kerana hanya mempamerkan pelbagai koleksi cerita,sejarah dan kisah mengenai haiwan bernama Kucing sahaja. Sangat bertuah kucing-kucing zaman sekarang.

Hampir sejam lebih di muzium kucing, kami seterusnya ke Kompleks baru DUN negeri Sarawak yang menjadi kebanggaan dan mercu tanda negeri Sarawak hari ini. Kompleks yang bernilai 300 juta ringgit malaysia ini memakan masa 5 tahun untuk disiapkan. Rekabentuk bangunan yang sangat unik dan berseni turut menerapkan seni-seni dan ciri-ciri setiap etnik di negeri ini. Gahnya kompleks ini tersergam indah di hadapan waterfront bandaraya Kuching ternyata hasil kerjatangan arkitek Hijjas Kasturi Consultant. Kompleks ini setinggi 9 tingkat yang mana pada tingkat teratas iaitu tingkat kesembilan dibuka kepada orang ramai untuk menyaksikan pemandangan bandaraya kuching dari udara. Kompleks ini menempatkan pejabat Ketua Menteri Sarawak dan menteri-menterinya, Dewan Undangan Negeri Sarawak, Dewan Santapan ataupun Dewan Lapau dan sebagainya.

Pada sebelah malamnya, bertempat di dewan seminar kolej cempaka diadakan pula sesi ice-breaking dan pembahagian kumpulan. Sesi ini merupakan sesi rasmi pengenalan dan perkenalan diri kepada semua. Setelah orang terakhir memperkenalkan diri, kami dipecahkan kepada 4 kumpulan dan diberikan masa untuk memberi nama kumpulan,lagu kumpulan dan gaya kumpulan. Akhirnya, tertubuhlah 4 kumpulan iaitu kumpulan Terubok(ikan terubok), Kleba Kacak (rama-rama), Kelontet (pepatung) dan Tengkoyong(siput). Nama-nama kumpulan ini adalah berdasarkan nama fauna tetapi dalam bahasa Sarawak.

1 comment:

yusufjalli said...

eh..ehe..
kitak da pi kuching rul,